Vietnam 2012


Assalamualaikum.

Alhamdulillah, pada tahun ini saya berkesempatan ke Vietnam bagi menghadiri majlis perkahwinan abang di sana. Cuaca ketika itu agak sejuk. Kami menginap di Zen hotel. Perkhidmatan mereka sangat memuaskan. Saya nak kongsi sedikit pengalaman sepanjang berada di sana.



|Ini adalah ruang kaunter Zen Hotel|



|Masjid al-Noor merupakan satu-satunya masjid di bandar hanoi. Muslim Vietnam yang berada di Hanoi tidaklah seramai di Ho Chi Minh, namun ketika solat Jumaat, masjid ini sangat penuh dengan muslimin muslimat yang kebanyakannya adalah 'foreigners'. Kita berharap agar jumlah muslim Vietnam semakin bertambah pada masa hadapan... Amien.|


|Ketika di sana, setiap kali kami berjumpa dengan buah-buahan yang juga ada di Malaysia, keluarga saya agak teruja (terutama Maksu). Buah-buahan di sana agak besar dan sangat manis.|


|Ini adalah kraftangan berbentuk pepatung. Ia dibuat oleh seorang lelaki lewat 40-an. Saya sungguh kagum dengan kesabaran dan kesungguhan beliau untuk mencari rezeki.|



|Sepanjang berada di Hanoi, saya dapati sungguh ramai penjaja terdiri dari kaum wanita.|


|Pemandangan di taman tasik sering dipenuhi dengan orang-orang tempatan yang sibuk bermain 'dam vietnam'. Apa yang mengecewakan adalah kerana mereka juga kuat berjudi..hmmm|


|Abang Saif dan Mai memberi laluan kepada beberapa orang wanita. Ceritanya, mereka ke hutan mengumpulkan ranting-ranting dan kayu-kayan untuk dijadikan bahan bakar ketika memasak. Saya sendiri cuba untuk mengangkat timbunan ranting tersebut... Keputusannya, negatif.. =) sedikitpun tak terangkat. Memang superwoman mereka ni.|



|Saya diberitahu bahawa harga sewa kedai sangat mahal. Jadi, ramai juga yang berniaga di tepi-tepi jalan. Termasuklah kedai gunting rambut ini.|


|Gambar ini diambil ketika kami menonton Water Puppet Show. Pertunjukkan ini penuh dengan kisah-kisah lagenda di vietnam.|



~~~


Visit Vietnam 2012 Slideshow: Kafaah’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Hanoi, Vietnam was created by TripAdvisor. See another Hanoi slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...