Menjadi Orang Baru di Pentas Dunia

Assalamualaikum....

Sudah agak lama saya menyepikan diri dari pentas blog ini. Saya berhasrat untuk kembali aktif, biiznillah....

Saya mulakan entri ini dengan topik menjadi orang baru. Orang baru? hmmmm... Kita sama-sama pernah mendengar kata-kata "seorang muslim yang baik adalah apabila hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini". Sungguh berat sebenarnya bagi diri saya untuk melaksanakan ayat ini... Berubah itu mudah, tetapi untuk melakukannya secara berterusan itu yang memerlukan pengorbanan yang besar. Pengorbanan melawan nafsu diri. Saya selalu berdoa agar Allah tidak menjadikan saya seorang yang terlalu cintakan dunia... Pernahkah kita muhasabah diri, sejauh mana kita cintakan Allah? Adakah lebih dari kita cinta diri sendiri atau keluarga? Agak-agaknya, jika ditimbang dunia dengan Allah, mana lagi berat? Tanya hati masing-masing.


Dunia adalah pentas ujian. Allah menguji kita. Nak jadi baik atau jahat? Nak pilih iman atau kufur? Nak pilih taat atau ingkar?. Pengakhiran ujian ini adalah apabila malaikat maut menjemput kita. Antara ujian Allah kepada kita adalah suka terhadap dunia; kekayaan, harta, hiburan. Masing-masing berlumba mencari kekayaan seolah-olah tidak akan mati. Berhibur seakan-akan gembira tetapi di dalam hati penuh dengan ruang kosong.

Saya tidak mahu jatuh cinta dengan dunia. Saya mahu jadi orang baru... Jom jadi orang baru...


~~~


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...